Houtwal.be --> Fruit ABC-encyclopedie --> Index "Gezond fruit" --> Fruit met de meeste vitaminen


Ontbreekt het linkerframe?
Klik hier voor herladen

Klik in de menu links een onderwerp aan.

Auteur : Guy de Kinder - www.houtwal.be

Fruit in de tuin: Welke fruitsoorten bevatten de meeste vitaminen en kunnen we gebruiken als vitaminenbom?

Als we elke dag evenwichtig en gevarieerd fruit eten (2 tot 3 stuks fruit), krijgen we voldoende vitaminen naar binnen en hebben we geen extra voedingssupplementen nodig. Ook fruitsappen zijn erg lekker en gezond! Het is goed te weten welke fruitsoorten rijk zijn aan welke vitaminen en hoe we daaruit maximaal nut kunnen uit halen. Het dagelijks eten van fruit is belangrijk voor onze gezondheid. Het geeft ons mineralen, vitaminen en vezels. Fruit is onze belangrijkste vitamine C-bron. Iedere dag zouden we enkele porties fruit moeten eten. Ook een glas puur vruchtensap, gedroogd of bevroren fruit zijn gezond voor ons. Fruit is vrij van cholesterol en het stimuleert ons geheugen.

Zomerse vitaminen: bramen, frambozen, blauwe bosbessen, pruimen en appels. Een enorme variatie in kleuren, vormen en smaken op deze fruitschaal! Fruit met de meeste vitaminen

Een grote keuze in fruitsoorten, fruitsmaken, kleuren en vormen! Vers geoogst, zongerijpt inheems fruit is zeer gezond en rijk aan vitaminen & voedingsstoffen.
 

Kyoto fruit is beter voor het milieu!

Seizoensgeteeld fruit is beter voor ons milieu dan fruit dat buiten het seizoen gekweekt wordt. Fruit uit de eigen tuin, wordt meestal milieuvriendelijk geteeld en kost niets aan transport.
 

Belangrijkste vitaminen en voedingsstoffen per fruitsoort:

Fruitsoort (Ned.)

Wetenschappelijke fruitnaam Belangrijkste voedingswaarden in verse vruchten, bessen of noten:

www.houtwal.be
©  G. De Kinder

Aardbei  

Fragaria x ananassa Rijk aan vitamine C, goede bron van vezels en vitamine B9. (57 mg Vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Abrikoos  

Prunus armeniaca Rijk aan provitamine A en ijzer (Fe); 10 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht.

Amandel  

Prunus dulcis Rijk aan eiwitten en olie; heel goede bron van kalium (K), magnesium (Mg) en fosfaten (P)

Appel  

Malus domestica Goede bron van vezels, bron van anti-oxiderende middelen (flavonoÔde), vitamine C. O.a. 'Jonagold' en 'Santana' zijn erg rijk aan anti-oxidanten. Allergiearme appels zijn 'Topaz' en 'Santana'.

Blauwe (bos)bes  

Vaccinium corymbosum Bron van vitamine E, rijk aan anti-oxiderende middelen (flavonoÔde), goede bron van vezels. Rijk aan natuurlijke suikers (Goede energiebron).

Braambes  

Rubus fruticosus Rijk aan provitamine A, kalmerende werking (6mg Vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Druiven  

Vitis vinifera Rijk aan goed opneembare suiker (calorierijk); goede bron van vitamine B en C; rijk aan de gezondheidsstof resveratrol. (4-11 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Framboos  

Rubus idaeus Goede bron van vitamine C, provitamine A, Vitamine B1 en B2. Tamelijk rijk aan organische zuren en koper (Cu). (25 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht). De rode frambozen bevatten veel antioxidanten.

Hazelnoot  

Corylus avellana Rijk aan eiwitten, onverzadigde vetten en vitamine E

Kers (zoete)  

Prunus avium Energetisch, goede bron van provitamine A en vitamine C

Kers (zure)  

Prunus cerasus Tamelijk rijk aan vitamine C en provitamine A

Kiwi   (groene)

Actinidia deliciosa Zeer rijk aan vitamine C. Bevat veel vitamine E en kalium. Bron van bromaline. (Sommige personen zijn allergisch aan kiwi's en latex) (98 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Kiwi (gele), Gold kiwi

Actinidia chinensis Zeer rijk aan vitamine C, E. Rijk aan mineralen. Bromaline bevattend. Zoeter dan de gewone, groene kiwi. (120-180 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Kruisbes, stekelbes  

Ribes uva-crispa Zeer rijk aan provitamine A, rijk aan pectine, tamelijk rijk aan vitamine C (50mg/100g)

Kweepeer, kweeappel  

Cydonia oblonga Tamelijk rijk aan provitamine A, rijk aan organische zuren en mineralen.

Mispel  

Mespilus germanica Rijk aan mineralen en aan tannine/ looizuur (antioxidant)

Moerbei (zwarte)  

Morus nigra Vitamine B

www.houtwal.be
©  G. De Kinder

Okkernoot, walnoot  

Juglans regia Rijk aan eiwitten en onverzadigde vetten; bron van vitamine B, vitamine E en foliumzuur

Peer  

Pyrus communis Rijk aan kalium, goede bron aan pectine en tannine (looizuur) (4 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Perzik  

Prunus persica Bron van vitamine B3, B5 en E, rijk aan provitamine A (7 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Pruim  

Prunus domestica Rijk aan vezels, bron van kalium (K), ijzer (Fe) en magnesium (Mg); 10 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht

Rode trosbes  

Ribes rubrum Rijk aan organische zuren en pectine; goede bron van vitamine C (58 - 81 mg Vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Tamme kastanje  

Castanea sativa Bijzonder rijk aan zetmeel; goede bron van eiwitten en suiker. (Sommige personen zijn allergisch aan tamme kastanjes)

Vijgen  

Ficus carica Rijk aan mineralen (Mg, Ca) en suiker

Zwarte vlierbes  

Sambucus nigra Rijk aan organische zuren, caroteen, vitamine C en tannine/ looizuur

Zwarte trosbes  

Ribes nigrum Bijzonder rijk aan vitamine C, rijk aan provitamine A, vitamine B en vitamine P. (Vitamine C 150 tot 215 mg/ 100 g vruchtgewicht)
Verklaring oorsprong en betekenis van de Latijnse plantennamen: "ABC van het plantenlatijn. Betekenis van botanische namen".

Eigen fruit verwerken tot vitaminerijk fruitsap en invriezen

Een overschot aan fruit kan direct verwerkt worden tot sap of jam (confituur).
Invriezen van vers fruit of fruitsap kan best zo snel mogelijk na de oogst gebeuren. Afhankelijk van de fruitsoort kan de vitaminehoeveelheid wel wat dalen. Vooral de hoeveelheid vitamine C kan halveren door het koken.

Blauwe bosbessen zijn rijk aan vitaminen en anti-oxidanten. Ook de jam en het sap zijn zeer gezond!
Vaccinium corymbosum of blauwe (bos)bessen zijn bijzonder lekker en gezond in jam en sappen!

Preventieve gezondheidszorg, zorg voor een gezond lichaam! Voorkom een tekort aan vitaminen. Raadgevingen i.v.m. fruitconsumptie.

Eet 5 maal per dag groenten en fruit!

Ze zitten boordevol natuurlijke vitaminen
Ze verhogen de aanvoer van voedende vezels
Ze voeren anti-oxiderende stoffen aan
Ze verminderen gevoelig uw vetverbruik
Ze voegen kleur en smaak toe aan uw gerechten.

Mooie fruittafel met lekker vitaminerijk fruit! Proef van deze vitaminerijke fruitsoorten!

Vers geoogst fruit is mooi, gezond en lekker!

Fruittafel met witte trosbessen, frambozen, vijgen, druiven, rabarber en appels. Enorme variatie in vitaminen.

Ook fruitsappen en fruitwijnen zitten boordevol vitaminen!

Talrijke inheemse en uitheemse fruitsoorten!
Een zeer grote variatie in fruitsoorten en vitaminen.

Gezond afslanken of vermageren met fruit:

Sommige fruitsoorten bevatten veel vezels. Door het eten van meer fruit is je lichaamsgewicht beter onder controle te houden. De meeste verse fruitsoorten bevatten weinig calorieŽn. Enkel bananen en druiven zijn rijk aan calorieŽn.
Het eten van vers fruit geeft een "gevuld gevoel", waardoor je minder gaat snoepen.

Vitaminenbronnen en nuttige fruitlinks:

Fruitsoorten met de meeste vitaminen.

http://home.scarlet.be/groenteninfo/mini_vitaminen_gids.htm
http://www.delhaize.be/health/5aday/_nl/index.asp
http://www.goodfeeling.nl
http://www.geocities.com/lucasvo/geneeskrachtigewerkingvanfruit2.html
http://perswww.kuleuven.be/~u0000727/vermageren/dossiers/fruit.htm
http://www.nice-info.be/html/PROF/NUTRINEWS_PDF/NN0304/01vitaminen04.PDF
http://www.voedsel.net

 

Voor meer teelt- en rasseninformatie: 

Zie Groente & Fruit Encyclopedie
 

Auteur: De Kinder G. - www.houtwal.be en https://twitter.com/gdekinder (dagelijkse fruittips op twitter)