Houtwal.be --> Fruitencyclopedie --> Notengroep --> Gewone Walnoten eten is gezond voor het hart (Juglans regia)


Fruitbomen in de tuin: Gewone walnoten (okkernoten) zijn beter voor het hart dan olijfolie

 Door  Guy De Kinder - www.houtwal.be

Walnoten zijn rijk aan vetten, eiwitten, vezels, linolzuur en koolhydraten. Voorbeelden van noten zijn hazelnoten, amandelen en gewone walnoten of okkernoten. Okkernoten of walnoten bevatten beschermende vetten die de bloedvaten en het hart soepel en gezond houden. Een dagelijkse dosis van 30 gram per persoon wordt aanbevolen (ca 8 stuks). Goed gedroogde noten zijn maandenlang houdbaar. Bij verse okkernoten laat het velletje gemakkelijk los.
 

Juglans regia - okkernoot, gewone walnoot

Walnoten of okkernoten bestrijden ongezond vet en geven een bescherming tegen hart- en vaatziekten:

Gewone walnoten of okkernoten (Juglans regia) bieden een betere bescherming tegen hart- en vaatziekten dan olijfolie.

Dat blijkt uit een studie van het Spaanse Hospital Clinico (Barcelona), onder leiding van Emilio Ros. Hoewel olijfolie ontegensprekelijk een positief effect heeft op het cholesterolgehalte van patiŽnten, zorgen de vergelijkbare omega 3-vetzuren in walnoten voor meer elastische en flexibele aders.
Daardoor zou het risico op hart- en vaatziekten flink dalen. "In tegenstelling tot de meer neutrale vetten van olijfolie maken de beschermende vetten in walnoten de schadelijke effecten van een vetrijk dieet ongedaan", zegt de Amerikaanse professor Robert Vogel. Meteen zetten de resultaten van het onderzoek de weldaden van het veelgeprezen mediterrane dieet op de helling. "Mogelijk ligt de betere gezondheid van de Zuid-Europeanen niet aan de olijfolie, maar aan de toevoeging van noten aan het dieet", klinkt het.
Eet elke dag 30 gram walnoten na de maaltijd (Ca 6-10 noten). Juglans regia

Het eten van gewone walnoten of okkernoten na de maaltijd beperkt de schade die vet voedsel aan de bloedvaten kan toebrengen. De noten zouden de gezondheid van hart en bloedvaten zelfs meer ten goede komen dan het gebruik van olijfolie. Als dagelijks aanbevolen "dosis" wordt een 30-tal gram voorop gesteld (Ca 6 tot 10 stuks)

Algemeen wordt aangenomen dat de wanden van onze bloedvaten door het eten van verzadigde vetten steeds "harder" worden, zodat het risico op hartaandoeningen en infarcten toeneemt. Walnoten bevatten stoffen die de verharding kunnen voorkomen.

Het Spaanse onderzoek werd opgenomen in het Journal of the American College of Cardiology.

Bronnen: Dagblad "De Metro" en "Het Laatste Nieuws"

Juglans regia - gewone walnoten zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetten.

Nuttige bestanddelen en vitaminen in walnoten:

Noten zijn zeer geconcentreerde voeding, rijk aan proteÔne en essentiŽle vetzuren, maar ook aan vezels en koolhydraten. Noten bevatten redelijke tot grote hoeveelheden vitamine B, vitamine E-complex, calcium, kalium, ijzer, zink en magnesium. Als noten worden blootgesteld aan de lucht, worden de onverzadigde vetzuren geoxideerd, waardoor de noten ranzig worden.
Walnoten-Juglans regia zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetten
Gewone walnoten bevatten niet alleen ellaginezuur of tanninen, een krachtige kankerbestrijder, ze zijn ook rijk aan gezonde mono-onverzadigde vetzuren. Uit studies is gebleken dat walnoten het cholesterolpeil kunnen doen dalen zonder het triglyceride (vetten) peil in het bloed te doen stijgen.

Men raadt daarom aan om de olijfolie in vinaigrettes of saladedressings af en toe te vervangen door walnotenolie.

 

Verschillen tussen droge en verse walnoten (Juglans regia):

Bij "verse" walnoten moet het velletje gemakkelijk van de noot loslaten en moet het tussenschot enigszins bruin geworden zijn. Het vochtgehalte van verse hele walnoten moet van nature 20% of meer zijn.
Op de verpakking staat vermeld "verse walnoten" of "natte walnoten"

Bij "droge" walnoten moet het tussenschot droog en breekbaar zijn. Het vochtgehalte van droge walnoten mag niet hoger zijn dan 12% voor de hele walnoot en 8% voor de noot zelf.
Op de verpakking staat vermeld "walnoten" of "droge walnoten".

De doppen mogen gewassen en gebleekt worden, mits de toegepaste behandeling de kwaliteit van de noten niet nadelig beÔnvloedt.

Walnoten worden gedroogd op een luchtige plaats met een lage luchtvochtigheid. Leg in houten kistjes/kratten slechts ťťn enkele laag noten en zet ze in de zon of op een luchtige plaats. Ook een goed geventileerde garage of tuinhuis waar deur en raam open staat is geschikt.

 

Laat uw walnoten niet beschimmelen maar droog ze goed!

Raap heel regelmatig de walnoten op. Noten die lange tijd onder de bomen blijven liggen krijgen een donkere kleur door schimmelvorming. Ook noten die te vochtig bewaard worden kunnen gaan schimmelen.
De verzamelde noten worden in houten kistjes of kratten gelegd met slechts ťťn laag noten. Zet deze noten in de zon of op een luchtige plaats. Ook een goed geventileerde garage of tuinhuis waar deur en raam open staat is geschikt. Ook een goed geventileerde zolder met open raam is geschikt voor het nadrogen.
 

Goed gedroogde noten blijven maanden lang houdbaar en blijven geschikt voor consumptie. Onvoldoende gedroogde noten beschimmelen en worden oneetbaar.

Juglans regia - gewone walnoten/ okkernoten. Een gezond en lekker tussendoortje. Goed gedroogde noten zijn vele maanden te gebruiken.

Voedingswaarde van gewone walnoten/ okkernoten:

Voedingsmiddel   Energie   Energie Water Eiwit   Vet totaal   Verzadigde vetzuren   Trans vetzuren   Enkelvoudig onverzadigde vetzuren   Meervoudig onverzadigde vetzuren   Linolzuur

Per 100 g

(kcal)   (kJ) (g) (g)   (g)   (g)   (g)   (g)   (g)   (g)
Walnoten
(Juglans regia)
694-702   2905 4,4 14,4-15,0   62-67,8   5,0   0,0   13,3   - 14 44 - 46,1   37,4

Bron : Nederlandse Voedingsmiddelentabel 2001 en voedingswaardetabellen

Verder bevatten noten de vitamines E, B1, B2 en B6. Ook hebben zij een hoog gehalte aan de mineralen calcium (Ca), magnesium (Mg), ijzer (Fe), fosfor (P), zink (Zn), koper (Cu), mangaan (Mn) en kalium (K).
Het eiwit dat in noten zit is een goede vervanger voor het eiwit uit dierlijke producten en dit plantaardig eiwit is beter verteerbaar. Voor vegetariŽrs zijn noten een belangrijke, aanvullende voedingsbron.

Walnoten bevatten veel linolzuur en linoleenzuur. Dit zijn twee belangrijke vetzuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken. Notenolie is daarmee goed vergelijkbaar met visolie.

Daarom is het aan te bevelen op alle geschikte plaatsen twee verschillende walnotenbomen aan te planten.
Meer info over het planten en de rassenkeuze bij walnoten en dagelijkse fruittips op twitter https://twitter.com/gdekinder

Bronnen en nuttige weblinks i.v.m. dit onderwerp:

Dagblad "Metro", woensdag 11 oktober 2006 (blz 22): Walnoten zijn beter voor hart dan olijfolie.
Dagblad "Het laatste Nieuws", donderdag 12 oktober 2006: Walnoten gezonder dan olijfolie.

Bonen, noten en zaden

Food info net (Wetenswaar: noten)

Linolzuur in walnoten

Walnoten bestrijden ongezond vet (Daantjes Fruit Blog)

Voedingswaardetabellen

Handelsvoorschriften voor walnoten in dop  (Europese warenwet)

Walnoten, goed voor hart en bloedvaten!

Voor meer teeltinformatie over noten: Zie Groente & Fruit Encyclopedie !

 

Terug naar index noten